Muziekuitgeverij Kobalt haalde vrijdag 60 miljoen dollar kapitaal op van investeerders, waaronder Google Ventures. Volgens het bedrijf wordt muziek één van de bepalende factoren van het internet in de toekomst.

Dat schrijft Quartz. Nee, Kobalt is niet een flitsende start-up die snelle winsten belooft. Het bedrijf bestaat al sinds 2000. Naar eigen zeggen beheert het zo’n 3,5 miljard dollar aan muziekrechten. Paul McCartney, Beck, en Sam Smith zijn liedjesschrijvers die hun rechten aan het bedrijf hebben toevertrouwd.

En nee, de muziekuitgeverij is geen flitsende business: de gestage inkomsten maakt de sector vooral geliefd bij pensioenfondsen en vermogensbeheerders.

‘Kobalt zal instrumenteel zijn’

Toch lopen Google Ventures en andere durfinvesteerders met het bedrijf weg. “De muziekindustrie ondergaat overal ter wereld dynamische veranderingen, en Kobalt zal instrumenteel zijn in het bepalen van haar toekomst”, liet Google Ventures weten in een persbericht.

Dat komt omdat Kobalt niet de zurige houding heeft die veel muziekuitgeverijen innemen ten opzichte van het internet. Door internet loopt de muziekindustrie veel geld mis, hoor je vaak. Maar Kobalt heeft een andere visie. Volgens het bedrijf is het publiek voor de makers van muziek groter dan ooit, dankzij het internet.

Nog meer verdienen

Volgens de oprichter en topman van Kobalt, Willard Ahdritz, moet de muziekindustrie afscheid nemen van de routines waarop ze al jaren draait. Hij denkt dat er nog veel meer te verdienen is aan muziek. Mensen gaan via diensten als Snapchat ook muziek met elkaar delen. En in Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika zitten nog 250 miljoen mogelijke klanten, waar niemand ooit iets mee heeft gedaan.

Ahdritz: "In deze digitale wereld brengt transparantie liquiditeit voort, en brengt liquiditeit volume voort." Met andere woorden: maak het betalen van auteursrechten zo makkelijk mogelijk, dan zullen bedrijven vaker muziek afspelen, waardoor Kobalt meer royalty’s kan vergaren.

Transparanter voor makers

Kobalt maakt ook gebruik van technologie om de band met de muziekmakers aan te halen - en ze meer inzicht te verschaffen hoeveel er aan ze verdiend wordt. Via het online portaal van Kobalt kunnen liedjesschrijvers realtime de transacties volgen waar hun liedjes bij betrokken zijn. Wanneer ze worden gespeeld op een dienst als Spotify of YouTube, en wanneer ze worden verkocht, op het net of in de 'echte' wereld.

Zal Google ooit heel Kobalt kopen? Dat staat te bezien. In ieder geval is muziek een belangrijk wapen in de strijd om de toekomst van het internet, en Google wil die strijd graag winnen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl